reach out

Lite randomness om min första månad här

- Flagstaff är ca 2000 m.ö.h. Det är lika högt som Sveriges högsta berg. Vilket har gjort att jag har haft seriösa andningsproblem när jag springer, men det börjar bli bättre. Men det innebär bara att jag kommer kick butt när det gäller löpning när jag väl är tillbaka i Sverige. I alla fall de första två veckorna.
-Det åskar otroligt mycket här. Bara den här veckan har vi haft två massiva thunderstorms, varav en tvingade oss att ställa in XC-träningen.
- Bilarna är mycket större här.
- Jag dricker jättemycket vatten här. Hemma dricker jag aldrig vatten, men här bär jag alltid runt på min 1liters flaska. Vatten <3

- Det bor en massa mormoner här. Det ligger faktiskt en Mormonkyrka precis där jag bor. Och mina EF-representanter är mormoner. Vilket ju är lite konstigt, men ändå inte.

- Här har alla ryggsäck. ALLA. Jag älskar't, så himla skönt. Ska helt klart rocka ryggsäckar när jag kommer hem.
- Jag har börjat älska jeans och tjocktröja. Innan jag åkte använde jag aldrig något av det. Men har har jag köpt 3 munkjackor redan. Måste ha fler. Lever i munkjackor.

- Tie-dye är jättepopulärt här. Dvs batikfärgat. Till och med jag har en batik t-shirt. Spårat

- En annan konstig grej som jag aldrig haft tidigare är klockor. Jag har aldrig använt klockor. Nu kan jag inte överleva utan min klocka. Seriöst. Jag kan i alla fall inte springa utan den.

 

 

Saker jag älskar med att vara här:
-Alla är så sociala och vänliga. Jag har insett hur osociala och tråkiga vi kan vara hemma. Jag förundras över det faktum att jag har varit på lika många sociala sammankomster på en månad som jag är på ett år i Sverige. Här har man middagar, "pasta-party"s, fester och hur mycket olika saker som helst, bara för att man kan. Bara för att ta vara på tiden man har med varandra.En familj som bor på samma gata har middag varje måndag, för alla sina vänner. Alla tar med sig någonting och så är det bara en stor sammankomst. Bara för att fira att det är måndag. Varför har vi aldrig sånt hemma? Här gör man också så mycket mer med sin tid. Folk är mycket mer aktiva. Jag älskar det. Folk har middagar ( som sagt), håller på med olika sporter, vandrar, målar osv.

-  Att man gör så mycket mer med familjen. Jag spenderar alldeles för lite tid tillsammans med mina föräldrar hemma, antagligen för att vi inte kan komma på nått att göra utan att bråka.

-  Sporterna. Är fullt seriöst jätteledsen över att jag inte är en sportmänniska. Och ännu mer ledsen över det faktum att jag inte födes här, för hade jag gjort det så hade jag antagligen varit en lika stor sportnörd som alla andra. För här håller i princip ALLA på med någon slags sport. Eller tre egentligen, en för varje säsong. Så himla avundsjuk. Vill också vara mega sportig och fit.

-  Reeses kakor

-Cross Country. Som sagt. Otroligt jobbigt men ändå fantastiskt.

- Det faktum att det inte är som Sverige. Att allt är nytt och spännande. Det är till och med kul att åka och handla. LOL liksom. Men det är sant.

Okej, det där är ju verkligen inte alls. Finns så himla mycket mer jag älskar. Att allt är mycket billigare, speciellt mat, att det är så fruktansvärt vackert, att min familj är fantastisk, att min säng är enorm, Dairy Queen, amerikansk tv, osv osv.

Bild från the footballgame i fredags.


Kommentarer
Postat av: therese

Nu kommenterar jag ännu mer! Hihi, seriöst kollar på din blogg flera gånger om dagen, fast kmr på mig själv att du inte är vaken då jag e så det blir ju knepigt, hehe... Men e så avis på att du har det så bra där borta och så himla kul men samtigt otroligt glad för din skull :) heh lite flummig kommentar men men ;)

2011-09-12 @ 13:22:48
Postat av: annakarin!!!1!ett!!

haha det tog mig seriöst tio minuter innan jag förstod att XC var cross country, så himla fyndigt!!

2011-09-12 @ 15:33:28
Postat av: Joella

okej, jag gillar sverige men jag kan hålla med; vi är fett tråkiga ibland, men eftersom min familj inte är sån så blir jag alltid lite deffensiv och ba NEJ SVERIGE ÄR UNDERBART OCH SOCIALAST ÖVERALLT. men alltså, nu säger jag ju att du har ganska rätt.

i alla fall, fett onödigt, du behöver inte läsa det där värsta babblandet, det jag skulle säga var att det finns i alla fall ett jätteminus med sverige just nu; 1. avsaknad på anna starenius. saknar dig kompis, puss!

2011-09-15 @ 08:52:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0